Nieuws
Staten-Generaal 'Evolutie naar scholen voor iedereen'
Vanaf 17 december neemt NOOZO deel aan de Staten-Generaal 'Evolutie naar scholen voor iedereen'. Die wordt georganiseerd naar aanleiding van de conceptnota die minister van Onderwijs Zuhal Demir uitbracht. Vanuit NOOZO nemen in totaal 8 vertegenwoordigers deel. Wij vroegen onze vertegenwoordigers over hun verwachten en doelen en geven een eerste reactie over de consultatienota.
De Staten-Generaal
Enkele weken geleden publiceerde de Vlaamse regering een consultatienota over de evolutie naar scholen voor iedereen. In die consultatienota formuleert ze haar visie voor het jaar 2040 en de maatregelen die die visie moeten waarmaken. De Staten-Generaal is een traject waarbij betrokkenen zullen reflecteren over de visie en maatregelen die de regering voorstelt. Zij zullen feedback geven op de inhoud en van de consultatienota en voorstellen doen over de toepassing van de consultatie.
Waarom ga je mee naar de Staten-Generaal?
"Mijn grootste drijfveer is de overtuiging dat een echte inclusieve samenleving begint bij inclusief onderwijs." - Elke
"Na meer dan 35 jaar als ouder en ervaringsdeskundige te hebben gepleit voor erkenning van leer- en ontwikkelingsstoornissen als onzichtbare maar zeer impactvolle handicaps, grijp ik de kans aan om het ook eens op dit hoogste niveau te kunnen uitleggen." - Francine
Wat verwacht je van de Staten-Generaal?
"Dat die heel concrete en tastbare handvaten kan geven waar de minister van Onderwijs mee aan de slag kan om inclusie in het onderwijs te realiseren." - Francine
"Van deze Staten-Generaal verwacht ik dat ze de aftrap geeft voor een duurzaam langetermijnplan waarmee inclusief onderwijs in Vlaanderen stap voor stap werkelijkheid wordt." - Elke
Wat wil je inbrengen vanuit NOOZO?
"Een pleidooi voor een school waar diversiteit de norm is. Dat vraagt expertise, professionaliteit en didactische gedrevenheid. Ik wil zeker ook pleiten voor een soort van middenkader in scholen of scholengemeenschappen waar andere beroepsgroepen dan leraren een rol mogen spelen. De school is immers geen eiland en samenwerking met het gezin en het netwerk is cruciaal. Daarvoor moeten mensen aangesteld worden, die niet in de klas staan, maar het contact met het gezin onderhouden." - Francine
"Vanuit NOOZO hoop ik de stem te laten horen van een brede groep personen met een handicap, en hun gedeelde visie op inclusief onderwijs onder de aandacht te brengen." - Elke
Hoe relateert jouw boodschap aan je persoonlijke verhaal?
"Ik ben afgestudeerd als licentiaat Orthopedagogiek in 1970 en werkte 9 jaar als assistente aan de Universiteit Gent. Daar was ik onder andere verantwoordelijk voor de consultatiedienst en het observatieschooltje. Daar zag ik vooral de kinderen waar het toenmalige PMS-centrum geen weg mee wist. Maar daar zag ik ook hoe onze eigen leerkrachten erin slaagden om jaar na jaar vooruitgang te boeken bij heel diverse kinderen. Pas toen ik kinderen kreeg, werd ik zelf geconfronteerd met dyslexie en concentratieproblemen in mijn eigen gezin. Vanaf toen (1989) startte mijn engagement bij Sprankel Leerproblemen vzw, een zelfhulpgroep en oudervereniging, die vooral wilde aankaarten dat problemen als dyslexie en dyscalculie reëel waren, hardnekkig en zeer moeilijk te remediëren.
Vanaf 2002 kwam daar de coördinatie bij van de Overleggroep OKLO, een samenwerkingsverband tussen verenigingen die vooral de kaart trokken van de normaal- en hoogbegaafde kinderen met leer- en/of ontwikkelingsproblemen. Proberen invloed uit te oefenen op het beleid werd sindsdien mijn core business." - Francine
"Als mama van een kind met een beperking dat inclusief onderwijs volgt, ervaar ik dagelijks hoe uitdagend het soms is om alle partijen op één lijn te krijgen, maar ook hoe waardevol het is, voor mijn zoon, zijn klasgenoten én de school als geheel." - Elke
Hoe kijkt NOOZO naar de consultatienota?
NOOZO – Vlaamse adviesraad handicap is tevreden dat er eindelijk werk gemaakt wordt van een concreet stappenplan richting inclusief onderwijs. Het vraagt moed om als minister na te denken over een ander onderwijssysteem en aan te geven dat er grote stappen richting inclusief onderwijs nodig zijn.
Toch zijn er ook zaken die ons bezorgd maken. De onafhankelijke Commissie Inclusief Onderwijs schuift in hun advies 2040 naar voren om een inclusief onderwijssysteem te realiseren. In de consultatienota gaat de minister uit van kwaliteitsvol onderwijs voor elke leerling, maar met buitengewoon aanbod als het nodig is. Dat betekent dat Vlaanderen in 2040 nog steeds geen inclusief onderwijssysteem zal kennen, terwijl het VN-Verdrag dit wel verplicht aan verdragsstaten.